1. Haberler
  2. Dünya
  3. Türkiye’nin Latin Amerika ile Ticaret Hacmi 15 Katına Çıktı

Türkiye’nin Latin Amerika ile Ticaret Hacmi 15 Katına Çıktı

Türkiye’nin Latin Amerika ve Karayipler (LAK) bölgesiyle yürüttüğü ortaklık ve açılım politikaları, çeşitli alanlarda olumlu etkilerini göstermeye devam ediyor. 2000 yılında yaklaşık 920 milyon dolar olan ticaret hacmi, geçen yıl itibarıyla 14,2 milyar dolara ulaşarak 15 katına yükseldi.

Türkiye, çok yönlü dış politikası çerçevesinde LAK bölgesiyle ilişkilerini geliştirmek amacıyla aktif bir yaklaşım izliyor. 1998 yılında ilan edilen ve 2006 yılında güncellenen “Latin Amerika ve Karayipler Eylem Planı”, ekonomik ve ticari ilişkilerin yanı sıra turizm, tanıtma faaliyetleri, güvenlik ve savunma sanayisi alanında işbirliklerinin geliştirilmesini sağladı.

Türkiye’nin Arjantin, Panama, Bolivya, Brezilya, Dominik Cumhuriyeti, Ekvador, El Salvador, Guatemala, Guyana, Kolombiya, Kosta Rika, Küba, Meksika, Paraguay, Peru, Şili, Uruguay ve Venezuela ile ilişkilerindeki ilerleme, ticarette de kendini gösterdi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın bölge turları, ticaret heyeti ziyaretleri ve serbest ticaret anlaşmaları (STA) ile ticaret her geçen yıl arttı. Son dönemde Kovid-19 salgınına rağmen bölgeyle ekonomik ilişkilerdeki gelişmeler dikkat çekici bir şekilde devam etti.

Halihazırda birçok Türk şirketi, Latin Amerika’da başta otomotiv olmak üzere madencilik ve taşımacılık sektörlerinde faaliyet gösteriyor.

Meksika, Brezilya ve Panama Öne Çıktı

Ticaret Bakanlığı verilerine göre, Türkiye’nin LAK bölgesiyle 2000 yılındaki ticaret hacmi yaklaşık 920 milyon dolar iken, 2010 yılında bu rakam 5,4 milyar dolara, 2020 yılında ise 10,5 milyar dolara ulaştı. Kovid-19 salgınının etkilerine rağmen, ticaretteki artış eğilimi devam etti ve 2023 sonu itibarıyla ticaret hacmi 14,2 milyar dolara yükseldi.

Meksika, Brezilya ve Panama, Türkiye’nin bölgeye yaptığı ihracatta öne çıkan ülkeler arasında yer aldı. Geçen yıl Türkiye, Meksika’ya 1,2 milyar dolar, Brezilya’ya 823 milyon dolar ve Panama’ya 385 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. LAK bölgesine yapılan ihracatta ise “mücevherat”, “demir ve çelik”, “otomotiv” ve “çimento” sektörleri öne çıktı. Bu ülkelerden yapılan ithalatta ise tarım ve hayvancılık (soya fasulyesi, canlı büyükbaş hayvanlar, hayvan yemleri), maden ve enerji (taşkömürü, altın ve muhtelif maden cevherleri) sektörleri başı çekti.

Türkiye, gelecek dönemde de LAK bölgesiyle yakın işbirliğini sürdürecek. Ülkenin 2025-2027 dönemini kapsayan Orta Vadeli Programı çerçevesinde, bölge ülkeleriyle mevcut ticaret anlaşmaları derinleştirilecek, potansiyel ihracat pazarlarına yönelik yeni ticaret anlaşmaları müzakere edilecek ve Latin Amerika’ya yönelik ortaklık ile açılım politikaları karşılıklı yarar ve öncelikler temelinde sürdürülecek.

(AA)

0
mutlu
Mutlu
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
0
vir_sl_
Virüslü
Türkiye’nin Latin Amerika ile Ticaret Hacmi 15 Katına Çıktı
Yorum Yap

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir