Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul’daki depremi hasarsız atlatan kara yolları, havalimanları, tren ve metro sistemleri hakkında bilgi verdi. Bakan, “Bu tablo, son 23 yılda Sayın Cumhurbaşkanı’mız liderliğinde, deprem gerçeğini merkeze alarak başlattığımız seferberliğin sonucudur.” şeklinde konuştu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından düzenlenen “KGM Bölge Müdürleri Toplantısı”nın açılışında, Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren yaşanan dönüşümü vurguladı. Ankara-İstanbul arasındaki yolun 79 saatten 18 saate, Ankara-Samsun arasının ise 96 saatten 20 saate indirildiğini belirterek, bu mirasın ülkenin geleceğini inşa etme sorumluluğunu da taşıdığını ifade etti.
Bakan, “Bu yolda kararlılıkla ilerliyoruz” diyerek, bölge müdürleri toplantılarını sadece bürokratik bir mekanizma olarak değil, aynı zamanda yürek birliği ve hizmet sevdasını tazeleme buluşması olarak değerlendirdi. Burada oluşturulan bağların ve üretilen fikirlerin ülkenin kalkınma yolculuğuna örnek olacağını belirtti.
Yol Ağı Genişliğinde Önemli Artış
Bakan Uraloğlu, başlatılan seferberlik ile 6.101 kilometre olan bölünmüş yol ağının 29.742 kilometreye ulaştığını, böylece 77 ili güvenli ve konforlu yollarla birbirine kavuşturduklarını açıkladı. “Bugün bu ağ, toplam yol ağımızın yüzde 43’ünü oluştururken, trafiğin yüzde 83’üne hizmet veriyor.” ifadelerini kullandı.
Ayrıca, 2002 yılında 8,5 milyon olan araç sayısının 31 milyonu aştığını, ortalama seyahat hızının ise saatte 40 kilometreden 90 kilometreye yükseldiğini aktardı. Kara yolu kazalarındaki can kayıplarının yüzde 77 oranında azaltıldığını da sözlerine ekleyerek, “Her hayat değerlidir” ilkesiyle sıfır can kaybı hedefine kararlılıkla yürüdüklerini vurguladı.
Deprem Felaketine Hazırlık
Uraloğlu, Bakanlıklarının sorumluluğundaki kara yolları, havalimanları, tren ve metro sistemlerinin 23 Nisan’daki deprem felaketini hasarsız atlattığını belirtti. Bu tabloyu, deprem gerçeğini merkeze alarak başlattıkları seferberliğin bir sonucu olarak değerlendirdi. 1999 depreminden sonra İstanbul ve çevresinde dirençli alternatif kara yolu koridorlarına ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.
Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim köprülerinin, çok şiddetli bir depremde bile ayakta kalabilecek şekilde tasarlandığını ve inşa edildiğini aktaran Uraloğlu, 15 Temmuz Şehitler ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin de güçlendirme çalışmaları ile desteklendiğini belirtti. Ayrıca, olası bir büyük depremde ulaşımın Kuzey Marmara Otoyolu üzerinden kesintisiz sağlanabileceğinin altını çizdi.
Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Entegrasyon
Uraloğlu, İstanbul ve Antalya’daki kooperatif akıllı ulaşım sistemleri (K-AUS) pilot uygulamalarıyla yenilikçi teknolojileri ülkeye taşıdıklarını ifade etti. Türk müteahhitlik sektörünün uluslararası projelerdeki başarılarına da değinen Uraloğlu, ulaşım projelerinin birbirine entegre sistemlerle yükseldiğini belirtti. “Kara yollarımızı demir yolu, hava yolu ve deniz yoluyla bütünleştirerek intermodal taşımacılığı güçlendiriyoruz.” dedi.
Bakan Uraloğlu, kamu kaynaklarını özel sektör ile buluşturarak risk paylaşımı ile dev projeler hayata geçirdiklerinin altını çizerek, kamuda tasarruf ilkesine sadık kalarak kaynak temini için tüm imkanları seferber ettiklerini sözlerine ekledi.
Karayolları Genel Müdürü Ahmet Gülşen de 75 yıl boyunca hayata geçirilen projelerle ülke ve milletin yolunun açıldığını ifade ederek, her bir metrelik yolun emek ve azmin bir ifadesi olduğunu belirtti.
(AA)