Eskişehir’de yaşayan cam sanatçısı Kaan Çil, geri dönüştürülmüş camlarla başladığı sanatı, atölyesinde çeşitli figürler üreterek sürdürüyor. Türkiye’nin dört bir yanından gelen öğrencilere cam sanatını öğretme misyonunu üstlenen Çil, 51 yaşında ve bu alanda 25 yıllık bir deneyime sahip.
Fabrikalardaki cam ustalarının geri dönüştürdüğü camları biblo yapmasından ilham alan Kaan Çil, cam sanatına ilk adımını 25 yıl önce attı. Geri dönüştürülmüş camlarla eserler üretmeye başlayan sanatçı, katıldığı bir cam festivalinde ünlü İtalyan cam sanatçısı Lucio Bubacco ile tanıştı. Bubacco’dan aldığı eğitimle cam sanatları serüvenine profesyonel bir boyut kazandıran Çil, Venedik’te cam sanatlarının merkezi olan Murano Adası’nda da Bubacco ile çalıştı. Burada öğrendiği teknik ve disiplini kendi çalışmalarında uygulamaya başladı.
Kaan Çil, Eskişehir’in Tarihi Odunpazarı Bölgesi’nde 2010 yılında Cam Sanatları Merkezi’ni kurdu. “Lamp working” adı verilen alevle cam şekillendirme tekniğini uygulayarak bu alanda kendini geliştiren Çil, yurt dışında da atölye çalışmalarına devam ediyor. İtalya, Rusya ve Almanya gibi ülkelerde gerçekleştirdiği projelerin yanı sıra Anadolu Üniversitesi Cam Bölümünde dersler veriyor. Şu ana kadar Türkiye’nin dört bir yanından yaklaşık 500 öğrenci yetiştirdi.
Çil, yetiştirdiği öğrencilerin genellikle sahil bölgelerinde çalışmalarını sürdürdüğünü belirterek, “Hemen her sahil kentinde öğrencilerim var. Antalya’dan Çeşme’ye, dükkanı olan ya da imalat yapan öğrencilerim var. Türkiye’nin her bölgesinden insana dokunduk. Burası da bizim son merkezimiz. Öğrenciler buraya geliyor, burada eğitimlerimizi veriyoruz. İşin eğitim boyutuna geldik. Önümüzdeki dönemde yeni projelerimiz de var.” dedi.
Kaan Çil, her yıl İtalya’ya gidip cam sanatındaki yeni teknolojileri takip ettiğini, bazen ustası Bubacco’ya ait atölyede dersler verdiğini de ekledi. Cam işlenirken düşme eğiliminde olduğu için dengeli ve ritmik hareketlerle çalışmanın önemine vurgu yapan Çil, “Bu işte teknik olarak en önemli nokta denge. Elinizde yumuşak, macun gibi bir ham madde var. Bu nedenle belli bir dengede ve belli bir ritimde çalışıyorsunuz. Yani mutlaka onu hissetmeniz gerekiyor, aksi halde o cam size gerekli cevabı veriyor, aşağıya doğru düşebiliyor.” şeklinde konuştu.
Atölyesine her gün birçok turistin uğradığını belirten Çil, “Atölyemize gelip hayatında ilk kez cam sanatını görenler oluyor. Biz onlara camın serüvenini, nasıl işlendiğini anlatıyoruz. Ölene kadar da anlatmaya devam edeceğiz.” ifadesini kullandı. İtalya’daki yüksek enerji ve ham madde maliyetlerinden dolayı, çok sayıda müşterinin Türkiye’ye yöneldiğini de sözlerine ekledi.
(AA)